15 Şubat 2017 Çarşamba

Martin Eden | Kitap Yorumu

Herkese merhaba. :)
Ayın ikinci, yılın on üçüncü ve en iyi kitabı da bitti. Jack London, kitaplarını uzun süredir okumayı istediğim bir yazardı. Ama itiraf etmek gerekirse en çok merak ettiğim kitabı da Martin Eden'di. Kitabı performans ödevi listesinde görünce 'hazır bu kadar hevesliyken ödev olarak alayım bari' diyerek ödev olarak aldım. Yani kitabı ödev olduğu için okumadım, okumak istediğim için ödev almış oldum. Buradaki kilit nokta da bu aslında. Zorlama sonucu okutulan kitaplardan hiç haz etmiyorum. Eminim ki, gönüllü olarak değil de dayatmayla kitabı okusaydım (veya herhangi bir kitabı) kitaba ister istemez önyargıyla yaklaşacaktım. Böyle olmadığı için de ayrıca memnunum. Kitabın İş Bankası Kültür Yayınları'ndan çıkan bu basımını da çok sevdim. Piyasada pek çok basım bulunsa da içimden geçen bu basımını okumaktı açıkçası. Kapağını da çok sevdim. Zaten modern klasikler dizisinden bir şeyler okumaya da acayip hevesliyim bu aralar.



''Mektup okuyan arkadaşına bakarken masanın üstündeki kitapları gördü. Açlıktan ölen bir adamın gözleri, yiyecek gördüğünde nasıl arzuyla dolarsa, öyle bir arzu belirdi gözlerinde.''


Şimdi de gelelim kitabımızın konusuna. Kitabımızın ana karakteri olan Martin Eden, 21 yaşlarında, yakışıklı, güçlü kuvvetli, alt tabakadan, denizci bir genç. (Ne kadar da uzun bir tasvir oldu bu böyle, neyse.) Martin bir gün, Arthur isimli Burjuva sınıfından bir genci serserilerin elinden kurtarıyor. Bunun üzerine Arthur, Martin'i evine yemeğe davet ediyor. Minnet ifadesi gibi görünen bu davette gizliden gizliye bir alay da saklı aslında. Martin de daveti kabul ederek yemeğe gidiyor. Hiç alışık olmadığı bu ortamda, Arthur'un kız kardeşi olan Ruth'la tanışıyor ve ona ilk görüşte aşık oluyor. Bu ilk buluşma anında kendi cehaletinden utanıyor ve Ruth için kendini geliştirmek üzere çalışmalara başlıyor. Kitaplar sayesinde zamanla ufkunu geliştiren Martin, yazar olma hayalleri kuruyor. Ve bu uğurda gecesini gündüzüne katıyor.

Kitabın devamı hakkında vereceğim her bilgi spoiler olabilir ve ben herkesin bu güzel kitabı okumasını istiyorum. O yüzden konusu hakkında söyleyeceklerim bu kadar, devamı da kitapta diyelim.

Kitaba dair sevdiğim pek çok şey var. Yazarın üslubu da bunlardan biri. Yerinde kullanılan betimlemeler ve ruh tahlillerinin yanında, oldukça akıcı bir kitaptı da aynı zamanda. Dili insanı hiç yormuyordu. Aynı zamanda olay akışı anlamında da sürükleyiciydi. Kendimi okumaktan alamadığım zamanlar oldu. 'Bu kitabı bu zamana kadar neden okumadım ki' diye yer yer kendi kendime hayıflanıp durdum.

Kitap, beklediğim gibi ama istemediğim bir şekilde bitti. Son kısım biraz içimi burksa da üslup bakımından hayranlığımı kazandı. Yazardan okuduğum ilk kitaptı ve tabiki de son olmayacak. Acaba zirveden mi başladım diye düşünmeden de duramıyorum şimdi. Sizin bana, yazardan önerebileceğiniz başka kitaplar varsa buyurun yorumlara efendim. :)

Şimdilik hoşçakalın. Bol kitaplı, musmutlu günler. :)







14 yorum:

  1. Okumak istediklerimden :) Güzel yorumlar okuyorum kitap hakkında :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim favori kitaplarımdan bundan sonra ^-^

      Sil
  2. Çok duyduğum ama henüz okumadığım bir kitap. Yorumun da çok güzel olmuş. Böyle çok beğendiysen sen, en kısa zamanda ben de okuyayım. ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim sevdiğim bir kitap oldu. Umarım sen de seversin :)

      Sil
  3. Sonu neyki acaba merak ettm bak simdi :D

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar..Yazarın " Beyaz diş" adlı kitabını yıllar önce okumuştum.Bu kitabını okumadım.Ama listeme ekledim.Elinize sağlık.Bu arada bloğunuzu yeni keşfettim ve izlemeye aldım.Bize de beklerim.http://burasihayalkahvesi.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederiimm :) Bloğunuza hemen dönüş yapıyorum :)

      Sil
  5. Jack London en sevdiģim yabancı yazarlarin basinda gelir.
    Martin eden da hayatimi etkileyen bir kitapti.
    Odev oldugu icin okjmak ne kadar kotuyse okumak icin odev almak da o kadar muhtesem bir sey :) ben de lisede tatik bugranin kitapkarini okumak istedigim icin odev alıyordum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zorlama olmadan okumak en güzeli zaten. Tarık Buğra'dan hiç okumadım ben de. Ama kitaplarını okumak için aklımda olan bir yazar :)

      Sil
  6. Yazarın birkaç kitabını okumuştum. Sanırım mutsuz son ha...

    YanıtlaSil
  7. Jack London hiç okumadım ben. Çok meşhur kitapları var. Bende Beyaz Diş var. Onunla başlayıp seversem diğer kitaplarını da okumak isterim. Yorum için teşekkürler :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Martin Eden'i çok sevdim ben. Ama yazarın diğer kitapları onun yanında sönük kalacak gibi hissediyorum. Yine de kararım karar, onları da okuyacağım ^-^

      Sil