23 Temmuz 2017 Pazar

Beyaz Geceler | Kitap Yorumu


Herkese merhaba :) Daha öncesinde yazarın Suç ve Ceza isimli kitabını kütüphaneden ödünç alıp okumaya başlamış ve malesef ki yarım bırakmıştım. Ancak bu durumda kitabın hiçbir kabahati yoktu. Sadece yayınevinden memnun kalmamıştım ve kitabın hakkını vermek için başka bir yayından okumak üzere okumayı ertelemiştim. Yani teorik olarak diyebiliriz ki, Beyaz Geceler yazardan okuduğum ilk kitap oldu. Hem Dostoyevski gibi bir yazarı okumanın, hem de ilk okuduğum kitabını çok sevmenin sevincini yaşıyorum.



Aslında kitabı şu sıralar okumak gibi bir planım yoktu. Hatta kitabı almak gibi bir planım da yoktu ama hem yazarının Dostoyevski olması, hem de konusu itibariyle kitabı aldım. Kitabı okumaya başlamamsa yukarıdaki dizeler vesilesiyle oldu. Kitabı karıştırırken ana hikayenin başında (çevirmenin uzun notlarından sonra - ki onları da kitabı okuyup bitirince okudum) yer alan Ivan Turgenyev'den bu alıntıyla karşılaştım ve çok hoşuma gitti. Kitabın içeriğine de çok uyduğunu düşünüyorum. Neyse bu sayede kitabı okumaya başladım. Zaten oldukça kısa bir kitap. Bir oturuşta bile bitirilebilir. Ama ben kitabın bitmesini istemediğimden okuma süremi olabildiğince uzatmaya çalıştım. (Yani bu da bir gece ve sabah oluyor, çok da uzun değil yani ^^) Ama bütün bu çabalarıma rağmen sonuçta, yüzümde bir tebessüm bırakarak kitap bitti.

Kitap, öykünün anlatıcısının gece vakti Petersburg'un sokaklarında dolaşırken ağlayan genç bir kıza rastlaması ve onunla tanışmasıyla başlıyor. İkili arasında bir dostluk kuruluyor ve 4 gece boyunca buluşup birbirlerine hayat hikayelerini anlatıyorlar. Kitabımızın anlatıcı tam bir hayalperest, genç kızımız Nastenka'ysa hayal kırıklığına uğramış bir aşık. 

Kitabın kendine çeken şiirsel bir dili vardı. Bazı yerleri birkaç defa okudum.Bu bir filmde en sevdiğim sahneyi başa sarıp yeniden izlemek gibiydi benim için. 

Şimdi sizinle beni etkileyen bir bölümü paylaşmak istiyorum. Ama kitabın içeriğiyle alakalı bilginize. O yüzden okuyup okumamak size kalmış.


'Hayır, dostum, hayır'' diye sözümü kesti, ''yeter! Başka tek kelime yok,benden tek kelime, tek satırcık yok - yeter! Onu tanımıyorum, onu sevmiyorum artık, ben onu u..nu..ta..cağım...''
Sözünü bitiremedi.
''Sakin olun, sakin olun! Buraya oturun Nastenka''dedim onu banka oturtarak.
''Ben sakinim. Tamam! Bu kadar! Bunlar gözyaşı, bunlar kurur! Ne sanıyorsunuz, kendimi mahvedeceğimi, boğacağımı mı?''  (Sayfa 82)

''İşte gözyaşlarım akıyor, Nastenka. Varsın aksınlar, varsın aksınlar - kimseye zararları yok. Kururlar, Nastenka...'' (Sayfa 84)


Sanırım bu iki alıntı benim için bir bütün. İkinci alıntıyı okuduktan sonra başa dönüp ilk alıntıdaki bölümü bir daha okudum ve iç çekmeden edemedim.

Benim yazarın kalemiyle tanışmam böyle hoş bir şekilde oldu. Zaten itiraf etmek gerekirse, aksini beklemiyordum da. Neyse, şimdilik hoşçakalın. Bol kitaplı, musmutlu günler. :)











10 yorum:

  1. Daha önce hiç başlamadığın seriye,hiç okumadığın yazara daha ilk kitapta ısınmak süper bir duygu 😻 Ama sen daha süpersin😉💞

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederiimm :) Yazarın diğer kitaplarını da merak ediyorum ^^

      Sil
  2. Yazarın dili, anlatım tarzı benim hoşuma gidiyor. Güzel bir kitap. Umarım Suç ve Ceza'yı da okursun. Senin kitap yorumlarını çok seviyorum ben. Emeğine sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sadece tek bir kitabını okumuş biri olarak favori yazarım diyemem ama favori yazarlarımdan olmaya aday Dostoyevski :) Ben de sizin yorumlarınızı çok seviyorum, teşekkür ederim :)

      Sil
  3. Klasikleri sağlam yayınevlerinden okumak en güzeli. Diğer türlü kitabın güzelliği kayboluyor. Dostoyevski kitaplarını çok severim. Güzel bir yorum olmuş. Teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de özellikle klasiklerde çevirinin önemi çok büyük. Ayrıca rica ederim, ben teşekkür ederim yorumunuz için :)

      Sil
  4. Suç ve Ceza'da çok güzel, severek okumuştum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elime geçer geçmez okuyacağım. Belki kütüphanede bulursam (tabii bu sefer başka bir yayından ^^) yakında da okuyabilirim :)

      Sil
  5. Sen Suç ve Ceza'yı da oku akıcı sürükleyicidir bende bunu okuyayım :)

    YanıtlaSil